Det där med mat

Många frågar hur det går med maten under graviditeten, speciellt med den indiska maten. Det brukar ju vara lite svårt med mat för de flesta gravida kvinnor i första trimestern, men sedan lättar det och matlusten kommer tillbaka. För mig har det varit ganska likadant hela tiden, men det har ändå blivit lite bättre. I början kunde jag inte äta någonting, jag spydde nästan vid bara tanken på mat. Jag hade även jättedåligt samvete för att jag inte åt och kände mig som världens sämsta mamma. Det är fortfarade svårt att äta, men det går ändå något lättare. Såhär ser det ut för mig just nu:
 
Vad jag inte kan äta:
- Slimiga saker såsom havregrynsgröt och pasta
- Kyckling, kött och fisk
- Kokad broccoli eller morot
- För mycket kryddad mat
- Ris
- Salladsdressing eller vinäger
- Ägg
 
Det som går bra:
- Äpple, apelsin och annan frukt (inte banan)
- Juice
- Mjölk smaksatt med vanilj
- Knäckebröd (som inte ens finns här i Indien) eller kex
- Saltade nötter
- Friterad mat (ovanligt har jag hört)
- Ost av alla sorter
- Fullkornsbröd
- Yoghurt (men i VÄLDIGT små mängder)
- Avocado